Skip to main content

De leerlingen van 5 en 6 Toerisme schreven in november hun eigen toeristisch magazine. Een interview met Dirk Appels – gekend als meneer Appels voor velen – mocht hierbij natuurlijk niet ontbreken. Als stichtend lid van onze opleiding Toerisme was hij de geschikte persoon om ons wat meer informatie te geven over deze studierichting.

Waarom moet je Toerisme studeren aan Campos?

“Omdat het een bijzonder interessante richting is. Je krijgt 5 talen, wat uitzonderlijk is in het secundair onderwijs. Talen gaan heel je leven mee, dus je gaat daar veel plezier aan hebben, zowel later bij het studeren als bij het reizen. Je leert ook organiseren en met mensen omgaan, wat ik ook heel belangrijk vind. Tegelijk krijg je een flinke achtergrond mee door het volgen van vakken als cultuurgeschiedenis en aardrijkskunde.  Eigenlijk biedt de opleiding een heel mooi wereldbeeld.”

 

Wat kan je doen met de richting Toerisme in de toekomst?

“Je kan veel kanten uit door het feit dat we in deze maatschappij meer en meer gericht zijn op competenties en kwaliteiten, veel meer dan op zaken die we enkel op school leren, want we leren ons hele leven lang. Competenties zijn vaardigheden die je aanleert. Talenkennis is bijvoorbeeld iets wat je in de loop van het secundair onderwijs verwerft en waar je later ook iets mee bent, net als een talent voor organiseren of het kunnen omgaan met mensen. Dat zijn competenties die in eender welke job kunnen meegaan. Ik heb al veel studenten Toerisme gehad die overal terecht zijn gekomen, in zowel binnen- als buitenland. Daar zitten leraars bij, stewardessen, mensen met een eigen bedrijf, noem maar op.”

 

Vindt u dat de richting Toerisme onderschat wordt?

“Uiteraard! De richting wordt onderschat omdat Toerisme heel erg geassocieerd wordt met reizen, met iets aangenaams. Om het echter mogelijk te maken dat mensen kunnen reizen heb je mensen nodig die heel professioneel zijn, die dus inderdaad een aantal dingen kunnen waardoor toeristen op een comfortabele manier kunnen reizen. En dan gaat het o.a. over het kunnen spreken van meerdere vreemde talen, over het hebben van een probleemoplossend vermogen. Dat zijn allemaal dingen die in deze opleiding aan bod komen, naast de economische aspecten, bijvoorbeeld budgettering,  reisverzekeringen, enz.. Er zijn heel veel zaken die meespelen in het dagelijks leven die je hier al voor een stukje meekrijgt.”

 

Welke eigenschappen heeft een student Toerisme zeker nodig?

“Wel, we gaan hier eens kijken naar het profiel van een leerling in Toerisme. Dan zoeken we een leerling die communicatief is, vlot is of het wil worden, want dat leer je ook voor een stuk in onze opleiding. Dan mik je op mensen die de wereld willen leren kennen, die een beetje om zich heen kijken en die zich ook bijvoorbeeld afvragen: “Wat gebeurt er hier allemaal in de wereld?”. Het wil niet zeggen dat je de hele wereld al gezien moet hebben wanneer je met de opleiding start. Je moet wel bereid zijn om je in te beelden hoe het is om te reizen, om je een andere cultuur voor te stellen en om te begrijpen dat er heel veel verscheidenheid is tussen mensen, landen en culturen. Daar moet je vooral voor willen openstaan. Iemand die openstaat voor de wereld is een mogelijke leerling voor de opleiding Toerisme.

 

Hoe ziet u leerlingen van Toerisme veranderen op twee jaar tijd?

Ik zie hen groeien door het feit dat ze dingen zelf mogen doen. Je mag als leerling zaken uitproberen, je mag dingen proberen te organiseren en ook in de praktijk omzetten. Dat maakt dat de opleiding voor een stuk confronterend is, maar tegelijk ook heel leerrijk. Je blijft niet in het theoretische zitten; je bent ook met klasgenoten en met leerkrachten op pad. Het praktische aspect, en in het bijzonder het omgaan met mensen en problemen, vind ik een van de meest leerrijke elementen binnen de richting Toerisme.

 

Welke taken krijgen de leerlingen vooral tijdens de stage?

Vier jaar na de start van de opleiding Toerisme in 2001 zijn we begonnen met onze buitenlandse stage. Ik vind het erg belangrijk dat je een buitenlandse stage doet in deze richting. Je taken hangen natuurlijk af van je stageplek. Die kunnen best wat verschillen. Maar heel vaak gaat het dan ook weer over met mensen kunnen omgaan, mensen ontvangen, problemen oplossen voor mensen, kunnen communiceren en ook over het omgaan met collega’s. In ons geval gaat het dan om collega’s die het Nederlands niet machtig zijn, maar ook dat is weer heel leerrijk. En  je merkt dat, nadat je drie weken op stage bent geweest, los van wat je gedaan hebt – of je nu achter een bar van een hotel of in een sportclub gewerkt hebt -, je op die drie weken sterker geworden bent en minder angst krijgt om naar het buitenland te gaan. Dat maakt het interessant, vind ik.

 

Wat vindt u de beste buitenlandse stageplek?

Ik ben eigenlijk altijd mee geweest op stage; ik heb er maar één gemist tot nu toe. Ik vind ze allemaal wel geslaagd, eerlijk gezegd. We hadden heel toffe stages in Lloret De Mar waar de leerlingen in de stad zaten en wij als leerkrachten in een huis 20 kilometer daarvandaan. Dat was een heel komieke ervaring, want de leerlingen waren plots zo vrij als een vogeltje. Daarna zijn we 4 keer naar Fuerteventura gegaan, wat ook heel goed liep, dan een jaar naar Zweden. Vervolgens zijn we 4 keer in Santa Susanna aan de Costa Brava geweest en sinds enkele jaren gaan we naar Sevilla (dit schooljaar al voor de 4de keer!). Al die stages waren zonder uitzondering heel geslaagd en onze (oud)leerlingen koesteren ongetwijfeld warme herinneringen aan hun buitenlands avontuur!

Met dank aan Dirk Appels en de leerlingen van 5 en 6 Toerisme.